sentimental

Assalamualaikum...salam sejahtera.peh.sopan aku kali ini.post ni aku tak mahu la ber'gua-gua'.sebab dalam post ni aku nak bercakap pasal kematian.semalam punyela penat agaknya fizikal dan mental seawal pukul 8 malam aku dah lelap.rekod tuh.tak pernah dibuat seorang ted tido awal.kalo standard selagi tak cecah waktu embun jantan menitis selagi tu aku tak tido.nak di jadikan cerita, pukul 2 pagi tadi aku terjaga.kesat taik mate kanan kiri terus mate tatap skrin komputer.dok belek sane belek sini datang satu notifikasi mukabuku.dan..satu berita gempar aku terima.seorang sahabat yang boleh kata agak akrab mase aku belajar dekat matrikulasi dulu telah di sahkan meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya.innalillahi wainnailahi raji'un..menurut si pengirim berita, arwah sedang membonceng motorsikal yang ditunggang seorang sahabat karibnya pada awal pagi Isnin, 11hb Januari 2010 sebelum mereka merempuh sebuah lori ais menyebabkan kedua-duanya cedera parah.mangsa dikejarkan ke Hospital Teluk Intan untuk rawatan kecemasan namun setelah beberapa jam bertarung nyawa arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir lebih kurang jam 11 pagi semalam.hurm.tak semena-mena aku jadi sebak.organ bernama otak dalam kepala ni mula memutar kisah-kisah lama.cuba mencari kenangan-kenangan silam bersama arwah.tahun 2005.kami belajar di dalam satu kuliah dan praktikum yang sama.kuliah Hayat 3 Praktikum 3.ulang balik?apa?oh ya.memang.aku lepasan Sains Hayat di matrikulasi.tapi beralih angin ke bidang senibina di UPM.kerana aku mahu mencuba bedah bangunan sebab takut bedah orang (padahal pointer tak lepas nak amik jurusan perubatan) .berbalik kepada kisah tadi.arwah merupakan wakil pelajar bagi praktikum aku.arwah seorang yang baik.lembut tutur katanya, pandai menjaga akhlaknya dan seorang hamba yang sentiasa ingat kepada penciptanya.walaupun diskripsi mengenai arwah yang aku terangkan sangat kontras dengan diri ini tetapi tidak pernah menjadi masalah untuk kami bergaul mesra.masakan tidak,dalam praktikum kami hanya ada 4 orang sahaja yang ber'bin'kan nama bapa masing-masing walhal 17 orang selebihnya ber'binti'kan nama bapa mereka (seorang lelaki dan dua orang perempuan lagi menggunakan nama keluarga kerana mereka berketurunan cina) disebabkan jumlah 5 berbalas 19 itu makanya ikatan ukhwah di antara kami perwira berlima boleh di katakan agak akrab.bagai isi dengan kuku, bagai kuku dengan cagu.eeuw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
pendek kata, arwah merupakan seorang yang disenangi oleh teman-teman dan juga para pengajar dek kerana sikap dan tingkah-lakunya yang baik-baik belaka.pemergian arwah merupakan satu kehilangan besar buat semua yang mengenalinya.salam takziah buat keluarga arwah.saat ini aku masih gamam dengan kehilangan ini.terasa bagai baru sahaja gelak tawa bersama arwah berlalu.bersama kita sedekahkan Al-Fatihah buat allahyarham Fadhiri Ariffin.semoga rohnya dicucuri rahmat yang Maha Esa dan ditempatkan di kalangan para solihin.amin..

*untuk berita penuh mengenai kemalangan yang melibatkan arwah sila klik → berita selanjutnya



H3P3 2005/2006 - 5 jejaka hensem macho di barisan belakang.arwah berdiri paling kiri berkemeja putih.

saat menghadapi berita tentang kematian adakalanya merentap jiwa ini.lebih-lebih lagi yang pergi tak kembali itu adalah seorang kenalan mahupun anggota keluarga yang rapat.dengan serta-merta mesti, harus dan wajib akan datang semula bayangan kenangan bersama yang pergi menyambut seruan ilahi tersebut.hipotesis yang terhasil adalah kesedihan dan ratapan tangisan mengenang yang telah pergi.tetapi.tidak seharusnya kita meratapi pemergian mereka.sebaiknya iringi perjalanan mereka bertemu tuhan yang satu itu dengan doa-doa ikhlas dari hati, sebagai tanda penghormatan kita kepada si mati dan juga sebagai bekalan  yang pergi tak kembali ini buat menempuhi alam sesudah mati.insyallah......uh.dah rasa macam kuliah subuh pulak dah.tapi.kematian benar-benar menginsafkan aku.bahawasanya hidup ini hanyalah sementara.tiada yang kekal.hari ini kita bernafas, bergelak ketawa, berhibur berpesta, bermmesra bermanja namun esok belum tentu kita merasa semuanya.sekali lagi mari sedekahkan Al-Fatihah buat saudara-saudara kita yang telah pergi.sesungguhnya masa kita semua akan menyusul kemudian.....wallahualam...

2 maki hamun:

huney kamoo said...

waa..bguslaa kmu..kmu mkin mtang dlm b'fkir..

smkin dkt dgn pncipta..moga idup kamu dirahmati

juga kpd arwah..walaupun sy x knal tp sy trut

rasa sdih ats kmatian beliau..moga2 arwah

dtmptkn di kalangan hamba2NYA yg soleh dan

b'iman..ameeennnn...

t E d said...

haha.saya memang matang okeh..wee~

Al_Fatihah untuk arwah...

Post a Comment