khutbah jumaat

Osteoporosis adalah penyakit tulang yang menyebabkan peningkatan risiko patah tulang. Dalam osteoporosis kepadatan mineral tulang (BMD) berkurang, mikroarsitektur tulang terganggu, dan jumlah dan pelbagai protein dalam tulang diubah. Osteoporosis ditakrifkan oleh World Health Organization (WHO) pada wanita sebagai kepadatan mineral tulang di bawah 2,5 standard deviasi massa tulang puncak (20 tahun rata-rata wanita sihat) yang diukur dengan DXA; yang osteoporosis istilah "ditubuhkan" termasuk kewujudan fraktur kerapuhan.


Osteoporosis adalah yang paling biasa pada wanita selepas menopause, ketika disebut osteoporosis pascamenopause, tapi juga bisa mengembangkan pada lelaki, dan boleh berlaku pada siapa pun di hadapan gangguan hormon tertentu dan penyakit kronik lain atau sebagai akibat dari ubat, khususnya glukokortikoid, ketika penyakit ini dipanggil steroid-atau osteoporosis yang Diinduksi glukokortikoid (SIOP atau GIOP). Mengingat pengaruhnya terhadap risiko patah tulang rapuh, osteoporosis secara signifikan dapat mempengaruhi harapan hidup dan kualiti hidup.
 
 
jadah apa atas ni tak baca pun tak pe.takde kaitan dengan gua pun.gua pinggang sengal sebab kental berjaga malam bersila depan komputer.memang padan muka gua.gua rasa dah tak boleh pergi lagi suasana macam ni.karang kalau bos datang nak bagi kerja gua pejam mata menyamar tidur.bergeliga kan.boleh jadi cendekiawan tak gua.esok sabtu lusa ahad kot.gila apa kalau dapat kerja petang jumaat.memang fakap la hujung minggu gua itu macam.
 
aduh.asal lapang jadual gua mesti nak terberak punya.haih.
 
 
 
*agak-agak khutbah jumaat nanti gua mintak hardcopy kat imam dia bagi tak heh? (-.-")

0 maki hamun:

Post a Comment